گفت و گوی رییس فدراسیون کاراته با خبرگزاری ایسنا

طباطبایی: ۸۰ درصد نفرات اعزامی موفق به کسب مدال شدند

رییس فدراسیون کاراته با بیان اینکه قهرمانی کاروان کاراته ایران در آسیا نشان دهنده ظرفیت بالای این رشته برای ورزش ایران است، گفت: با وجود قهرمانی معتقدم برخی نفرات در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند و می توانستیم بهتر عمل کنیم.


 به گزارش روابط عمومی فدراسیون کاراته، سید حسن طباطبایی در گفتگو با ایسنا، درباره قهرمانی کاروان کاراته ایران در رقابت‌های آسیایی ۲۰۲۱ قزاقستان، اظهار کرد: اگر کاروان کاراته ایران با ظرفیت تقریبا کامل خود به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شد، با حمایت‌های شخص آقای سجادی وزیر ورزش و آقای صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک بود که شخصا ورود کردند، آقای علی‌نژاد ورود کرد و همه کمک کردند تا در این اوضاع اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، تیم‌های ملی کاراته ایران در تمامی رده‌ها به مسابقات آسیایی اعزام شوند. حضور در این رقابت‌ها یک محک جدی برای ارزیابی سرمایه‌های کاراته ایران برای ادامه موفقیت در رویدادهای پیش رو با برطرف کردن نقاط ضعف و برجسته کردن نقاط قوت بود.


رییس فدراسیون کاراته، افزود: این مسابقات نشان داد بسیاری از کشورهایی که تا چند سال پیش هیچ نام و نشانی در آسیا نداشتند، در حال حاضر جزو مدعیان شده‌اند و به سکوهای اول تا سوم آسیا رسیدند. این موضوع نشان دهنده توسعه کاراته در آسیا و حاکی از سرمایه گذاری گسترده کشورهای مختلف برای پیشرفت در رشته کاراته است.


وی با بیان اینکه بانوان کاراته ایران همپای مردان توانستند در این رویداد برای ورزش کشور افتخارآفرینی کنند، گفت: این امر نشان دهنده این است که بانوان ما علاوه بر بعد همگانی، در بعد قهرمانی نیز در رشته کاراته همانند مردان و حتی در برخی موارد بهتر از آن ها نیز برای ورزش ایران مدال آوری می کنند که این امر حاکی از ویژگی منحصر به فرد رشته کاراته است.


رییس فدراسیون کاراته، ادامه داد: نکته دیگر این رقابت‌ها، این بود که کاتای ما با توجه به اینکه در یکی دو سال گذشته شورای سیاست گذاری کاتا تشکیل شده بود و اعضای این شورا زحمات زیادی هم کشیدند، امسال هم در بعد فنی و هم در بعد مدال آوری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت. رشد کمی و کیفی کاتاروهای ایران در این مسابقات، خروجی برنامه‌ریزی و نظارت شورای سیاست گذاری کاتا بود و جا دارد از این شورا هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان تشکر کنم که باعث بارور شدن این ظرفیت بزرگ در کاراته ایران شدند.


وی درباره ارزیابی خود از عملکرد نمایندگان کاراته ایران در این رقابت‌ها، گفت: به اعتقاد من عملکرد تیم‌های اعزامی ایران در رده‌های نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان در مجموع مناسب بود و خروجی آن نیز تعداد مدال هایی بود که در این رقابت ها بدست آمد و قهرمانی ایران را به دنبال داشت. تقریبا ۸۰ درصد از نفرات اعزامی موفق به کسب مدال شدند که نشان دهنده اعزام کیفی به مسابقات قهرمانی آسیا بود.


طباطبایی خاطرنشان کرد: برخی رده ها در این مسابقات خیلی خوب ظاهر شدند و در برخی رده ها نیز متاسفانه مسائل مربوط به داوری یا موارد دیگر و شرایطی که میزبان مسابقات فراهم کرده بود، باعث شد به حق خود نرسند. با همه این اوصاف کاراته ایران در مجموع تمامی رده ها با اقتدار بر سکوی نخست آسیا ایستاد. نفراتی که در این مسابقات مدال گرفتند نباید مغرور شوند و همچنین ورزشکارانی که به مدال نرسیدند نباید مایوس شوند چرا که این مسابقات سنگ محک جدی برای رویدادهای مهم پیش رو بود. قطعا وزن به وزن این رقابت‌ها و عملکرد تمامی نفرات اعزامی برای رویدادهای مهم پیش رو مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد تا با برطرف کردن نقاط ضعف، در مسیر پیشرفت کاراته گام برداریم. قطعا کاراته ایران همانطور که بارها ثابت کرده، این ظرفیت را دارد که باز هم برای ورزش ایران افتخارآفرینی کند.


رییس فدراسیون کاراته، در ادامه گفت و گو با ایسنا، درباره عملکرد نه چندان خوب تیم ملی بانوان ایران در این مسابقات، اظهار کرد: یک مسابقه یا یک رویداد نمی تواند دلیلی بر ضعیف یا قوی بودن یک ورزشکار یا یک تیم باشد، اما با این اوصاف باید بگویم برخی ورزشکاران ما در حد و اندازه‌های نام خود ظاهر نشدند که البته این موضوع دلایل مختلفی دارد و قطعا توسط کادر فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه نفراتی مثل سارا بهمنیار یا برخی دیگر از نفرات شاخص نتوانستند به مدال برسند یا در اندازه های خودشان ظاهر نشوند باید مورد بررسی قرار گیرد اما یک مسابقه نمی‌تواند به تنهایی دلیلی بر این باشد که این ورزشکاران در شرایط مسابقه نبوده اند.


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بی انگیزگی برخی نفرات سرشناس تیم بانوان، بهتر است زمینه حضور چهره‌های مستعد رده‌های پایه در تیم بزرگسالان مهیا شود، گفت: قطعا رده‌های پایه آینده کاراته ایران را تضمین خواهند کرد. اینها سرمایه‌هایی هستند که خیال خانواده بزرگ کاراته را تا حد زیادی راحت می‌کنند. باید با همه توان برای حفظ این سرمایه‌ها تلاش و زمینه حضور و کسب موفقیت آن‌ها در تیم‌های ملی را مهیا کنیم. معتقدم تک تک بچه‌ها مخصوصا در رده‌های بزرگسالان این ظرفیت را دارند که در رویدادهای پیش رو بهتر از گذشته ظاهر شوند. قطعا تمامی نقاط ضعف نفرات اعزامی و نتایج آن‌ها مورد ارزیابی کادرهای فنی قرار می‌گیرد.


طباطبایی در پایان درباره برخی انتقادها از کاراته ایران علی رغم کسب عنوان قهرمانی آسیا، گفت: آنچه مشخص است این است تیم ایران با اقتدار قهرمان آسیا شد. قبول دارم در بخش‌هایی می توانستیم بهتر ظاهر شویم اما نتیجه یک رویداد برای یک ورزشکار یا یک تیم نمی‌تواند دلیلی بر خوب یا بد بودن آن‌ها باشد. کسب عنوان قهرمانی آسیا نشان داد کاراته ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است اما لازم است نقاط ضعف نیز برطرف شوند.

{ کد خبر : 1754 }

کلمات کلیدی
تاریخچه
فیلم