شاهچراغی: درخصوص اتخاذ قانون انتخابی کاتا نظر شخصی دخیل نبود/ تصمیم گرفتیم به نفرات بیشتری فرصت بدهیم

عضو شورای راهبردی کاتای فدراسیون کاراته گفت: اعضای شورای راهبردی هیچ تیم و بازیکنی در مسابقات انتخابی نداشتند و هیچ نظر شخصی در اتخاذ این قانون وجود نداشت.


به گزارش روابط عمومی فدزاسیون کاراته، سید جواد شاهچراغی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص حرف و مسابقات انتخابی کاتا برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا اظهار داشت: ابتدا مسابقات انتخابی کاتا در رقابت‌های قهرمانی کشور برگزار شد و تیم تهران الف و مرکزی در مسابقات آقایان و بانوان حضور نداشتند. نظر اعضای شورای حضور همه در قهرمانی کشور بود و  بعد از پایان مسابقات  تصمیم گرفته شد از این نفرات و تیم‌ها به راحتی نگذریم و در مسابقات بعدی حضور داشته باشیم. 


وی تصریح کرد: این تیم‌ها در انتخابی بعدی شرکت کردند و تیم تهران الف در بانوان و تیم مرکزی در آقایان اول شدند. اینجا کار ما تمام نبود و نظر فدراسیون این بود که با توجه به عدم برگزاری مسابقه در دو ساله گذشته، دو تیم به قهرمانی جهان و آسیا اعزام شوند و فرصت به ورزشکاران بیشتری داده شود. اتفاقی که در بخش کومیته نیز افتاد و دو تیم مجزا به این دو رویداد اعزام خواهند شد.


عضو شورای راهبردی کاتا افزود: پس از این تصمیم، تیم‌های تهران الف در بانوان و مرکزی در آقایان تصمیم گرفتند که با توجه به اول شدن در انتخابی به قهرمانی جهان اعزام شوند، اما در ادامه خواستار حضور در مسابقات قهرمانی آسیا نیز شدند. شورای راهبردی کاتا و شورای فنی فدراسیون کاراته پس از این اتفاق اعلام کرد که تیم و ورزشکارانی که قصد حضور در دو رویداد را دارند باید با تیم و نفرات بعدی، اختلاف قابل توجهی داشته باشند.


شاهچراغی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان کاتا اعتقاد دارند گذاشتن شرط اختلاف 2 امتیازی با توجه به سطح ورزشکاران منطقی نبوده است، گفت: فیلم و عکس امتیازات مسابقات قهرمانی کشور ژاپن در سال 2020 موجود است. ریو کیونا، قهرمان المپیک توکیو و کازوموسو موتو، نفر چهارم رنکینگ المپیک در فینال به مصاف هم رفتند  و فقط در یک مرحله اختلاف آنها 1.14 بود.


وی درخصوص اینکه باز هم اختلاف این دو قهرمان 2 امتیاز نبوده است، تاکید کرد: ما نگفته بودیم در یک مرحله کاتا اختلاف 2 امتیاز باشد، بلکه اگر در سه کاتا و مجموع اختلاف ورزشکاران 2 امتیاز بود، به هر دو رویداد جهانی و آسیایی اعزام می‌شد. در یک مرحله کاتا احتمال اختلاف 2 امتیازی تقریبا غیر ممکن است. آقای نکوفر در فضای مجازی عنوان کردند که اختلاف 2 امتیازی حتی برای قهرمان المپیک نیز غیر ممکن است، اما اختلاف امتیاز کیونا و موتو 1.14 امتیاز بود. در ایران نیز فاطمه صادقی در انتخابی اول در دو مرحله کاتا،  با مهسا افسانه اختلاف 1.8 امتیازی داشت و می‌توانست در سه کاتا به فاصله 2 امتیازی برسد.


مربی سابق تیم ملی کاتادر پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد این قوانین باعث حواشی بیشتری شده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه پس از دو سال تعطیلی مسابقات، دو رویداد جهانی و آسیایی به فاصله یک ماه برگزار خواهد شد، این تصمیم گرفته شود. دلیل این تصمیم این بود که کسی که خود را  برای جهانی به اوج آمادگی برساند تا بخواهد برگردد و دوران ریکاوری را پشت سر و دوباره بخواهد به آمادگی برسد، احتمال مصدومیتش وجود خواهد داشت. اگر فاصله دو مسابقه زیاد بود، قطعاً هر کسی در انتخابی برتر بود به دو مسابقه اعزام می‌شد.


شاهچراغی با تاکید بر اینکه این قانون برای حمایت از قهرمان و مربی خاصی صورت نگرفته است، اظهار داشت: نه من بلکه آقایان مردانی، بهرامی و احسانی نیز در مسابقات انتخابی هیچ تیم و بازیکنی نداشتیم و هیچ نظر شخصی در اتخاذ این قانون وجود نداشت. بعد از دو سال تعطیلی مسابقات تصمیم گرفتیم، به نفرات بیشتری که در سالیان اخیر به مسابقه اعزام نشدند، فرصت بدهیم.


وی در خصوص افزایش اعتراضات در انتخابی کومیته و کاتا گفت: باز هم باید برگردیم به اینکه در دو، سه سال اخیر هیچ مسابقه برای اعزام وجود نداشته است تا ورزشکاران انرژی خود را تخلیه و سطح خود را نشان بدهند. هر کسی در شرایط فعلی خود را محق می‌داند، اما اگر مسابقه‌ای وجود داشت با توجه به عملکرد ورزشکاران شرایط روشن‌تر بود.

{ کد خبر : 6606 }

کلمات کلیدی
تاریخچه
فیلم