ذبیح الله پورشیب در گفت و گو با خبرگزاری فارس

آجرهای بنای کاراته را با کمک یکدیگر روی هم چیده‌ایم

کاپیتان تیم ملی کاراته می گوید: آجرهای بنایی که کاراته در حال حاضر ساخته را همه خانواده بزرگ کاراته روی هم گذاشته‌اند.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون کاراته و به نقل از خبرگزاری فارس، نمی‌گویم که فقط نسل ما برای این جایگاه تلاش کرده؛ بلکه نسل های گذشته نیز برای این جایگاهی که کاراته ایران دارد، ذره ذره تلاش کرده اند. این بنایی که کاراته در حال حاضر ساخته، آجرهای آن را همه خانواده بزرگ کاراته روی هم گذاشته تا ایران در دنیا چنین جایگاهی را کسب کند. امیدوارم که با برنامه ‌ریزی‌های دقیق و درست، کام ملت ایران را در بازی‌های آسیایی شیرین کنیم و موفقیت کاراته ایران در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ایران ثبت شود.


این بخشی از صحبت‌های ذبیح الله پورشیب کاپیتان 34 ساله و ایلامی تیم ملی کاراته با خبرگزاری فارس بود.

 مشروح گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.


* دنیا به کاراته ایران احترام می‌گذارد

* آجرهای بنای کاراته را همه جامعه این رشته روی هم گذاشته‌اند

* قانون فدراسیون جهانی اجازه نداد به المپیک بروم

* آینده برایم مهم است نه گذشته

* بودجه وزارت و کمیته ناچیز است

* باید از رشته مظلوم مدال‌آور کاراته بیشتر دفاع کنم


فارس: دو ماه در کمپ تمرینی اسپانیا حضور داشتید، از شرایط این کمپ برایمان بگویید.


ابتدا باید از اصحاب رسانه واقعا تشکر کنم، چون زمانی که کرونا دنیا را درگیر کرده بود و تمرینات ما با محدودیت برگزار می شد اصحاب رسانه ما را به هیچ عنوان تنها نگذاشتند  و همیشه در کنارمان بودند. اما در مورد کمپ اسپانیا باید بگویم که توسط یکی از دوستانم (سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا) به این کشور دعوت شدم. آنها از چندین ماه قبل برای حضور در این کشور از من دعوت کرده بودند تا با حضور در اسپانیا برای کاراته کاهای این کشور سمینار برگزار کنم. دو ماه در یک باشگاه بزرگ برای دوستان سمینار برگزار کردم؛ البته در شهرهای مختلف هم چندین سمینار برگزار شد. حتی چند نفر از بازیکنان رده‌های پایه تیم ملی پرتغال نیز در این سمینار حضور پیدا کردند.


فارس: آیا در این سمینار آموزشی فقط از کشور اسپانیا حضور پیدا کرده بودند؟


از چندین استان شمالی و جنوبی اسپانیا و همچنین چندین نفر هم از استرالیا آمده بودند. در مجموع سفر بسیار خوبی را به اسپانیا داشتم. به هر حال من نماینده کاراته ایران در اسپانیا بودم و با توجه به اینکه کاراته ایران همیشه در این چند سال اخیر مورد توجه تمام دنیا قرار گرفته، این حس بسیار خوبی برای من بود.

بدون تعارف باید بگوییم، کاراته دنیا در حال حاضر به کاراته ایران و جایگاه این رشته احترام می‌گذارند و از این بابت خوشحالم. این اتفاق هم به راحتی رخ نداده بلکه ما این جایگاه را به سختی بدست آورده ایم. واقعا سالیان سال برای این جایگاهی که کاراته ایران دارد، تلاش شده است. نمی‌گویم که فقط نسل ما برای این جایگاه تلاش کرده؛ بلکه نسل های گذشته نیز برای این جایگاهی که کاراته ایران دارد، ذره ذره تلاش کرده اند. این بنایی که کاراته در حال حاضر ساخته، آجرهای آن را همه خانواده بزرگ کاراته روی هم گذاشته و حالا کاراته ایران در دنیا چنین جایگاهی را کسب کرده است.


فارس: قبول دارید کاراته دنیا دیگر مختص به چند کشور نیست و این موضوع باعث شده کار کشورهایی مثل ایران، ژاپن و مدعیان اصلی سخت شود؟


بله، کاملا شرایط تغییر کرده است. ضمن اینکه ما طی این سال ها سخت تلاش کردیم تا این جایگاه را به دست آوردیم و حفظ کردیم. امیدواریم بعد از ما نسل جوان هم بتواند این جایگاه را حفظ کند. واقعا شرایط کاراته در دنیا بسیار سخت شده است، چرا که همه کشورها در حال تلاش هستند و هیچ کسی بیکار ننشسته است. چون که کاراته در کل قاره های دنیا پخش شده و این طور نیست که صرفا چند کشور مدال آور باشند. زیبایی که مبارزات کاراته دارد، بدون شک در آینده شاهد حضور دوباره کاراته در المپیک خواهیم بود.


فارس: کاراته سال 1401 مسابقات بسیار زیادی را پیش رو دارد، شما برای رویدادهای سال چه برنامه ای دارید؟


کاراته امسال خیلی سال پرترافیکی دارد. از همه مهم تر مسابقات بازی های آسیایی است که واقعاً برای ورزش ایران مهم است. حضور در این مسابقات نیاز به حمایت مالی مسئولان ورزش را دارد و در مقابل ما هم بباید برای مدال آوری تلاش کنیم.


یکی دیگر از مسابقات مهم پیش رو، حضور در رقابت های ورلدگیمز است. در این رقابت‌ها همه بهترین های دنیا حضور خواهند داشت. همه نگاه های کاراته دنیا به این سمت خواهد بود. چون در هر وزن 8 نفر برتر دنیا مبارزه خواهند کرد. باید از مسئولان فدراسیون هم تشکر کنم که تمام تلاش خود را می‌کنند که ما در آن مسابقات حضور داشته باشیم؛ البته مسابقات کشورهای اسلامی هم پیش رو داریم. دوره های قبل که در این مسابقات حضور داشتیم، مدال های خوش رنگی را کسب کردیم و خیلی هم این رقابت‌ها برای ما مهم است. پس از آن مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو داریم که ما باید جایگاهمان را در قاره آسیا مستحکم‌تر کنیم. چشم مسئولان ورزش و همچنین مردم عزیز به بازی های آسیایی است و چون عیار ورزش ایران در آسیا مثل همیشه در بازی های آسیایی نشان داده می شود، بنابراین همه ما باید تلاش کنیم؛ البته کاراته جزء رشته‌هایی است که همیشه عنوان دار بوده و همیشه مدال‌های خوش رنگی کسب کرده است. امیدوارم که با برنامه ‌ریزی‌های دقیق و درست شرایط برای ما در این ۶ ماه پیش رو خوب پیش برود تا بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم تا کام ملت ایران را شیرین کنیم و موفقیت کاراته ایران در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ایران ثبت شود.


فارس: صحبت‌هایی به نقل از شما منتشر شده که گفته‌اید «نگذاشتند به المپیک بروم»، در مورد این موضوع توضیح می‌دهید؟


فکر می‌کنم نوع نگارش در آن مصاحبه ایراد داشته است. منظور این بود که قانون فدراسیون جهانی اجازه نداد من در المپیک توکیو حضور داشته باشم. چون در هر وزن یک نفر به المپیک می‌توانست برود. در واقع نه کسی از داخل و نه از خارج باعث این موضوع شد. من به خاطر قانون اشتباه فدراسیون جهانی حضور در المپیک را از دست دادم. من بارها گفتم که خوشحالم از اینکه کاراته ایران در المپیک توکیو صاحب مدال شد. این اتفاق برای همه ما خوب بود. خوشحالی این اتفاق برای خانواده کاراته و ورزش ایران بود. من همیشه گفته‌ام تمام تلاشم را کردم و هیچ وقت کم نگذاشته‌ام؛ المپیک هم برای من تمام شده است. من به گذشته فکر نمی‌کنم و آینده برایم مهم است.


فارس: دلیل اینکه جامعه کاراته کاپیتان تیم ملی را خستگی‌ناپذیر می‌داند چیست؟


طی این سال هایی که عضو تیم‌ ملی هستم، مدال های بسیار زیادی را کسب کرده ام و باخت هم داشته ام. برای اینکه آینده همیشه برای من مهم بوده و بعد از هر پیروزی و شکست، تمریناتم چندین برابر شده است. اتفاقات گذشته را فراموش می‌کنم و از گذشته فقط تجربه کسب می‌کنم. به همین دلیل می‌گویم چون ما در آینده زندگی خواهیم کرد، آینده برای من خیلی مهم است.


فارس: اخیراً در فدراسیون ورزش کارگری مسئولیت گرفته‌اید، این موضوع با فعالیت در تیم ملی کاراته تداخل پیدا نمی‌کند؟


از دوستانی که در فدراسیون کارگری نسبت به بنده لطف داشتند تشکر می‌کنم. از رمزی رئیس فدراسیون کارگری و همچنین مدیر کل ورزش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم تشکر می‌کنم. من عضو هیأت رئیسه این فدراسیون محسوب می‌شوم و امیدوارم که بتوانم جواب اعتماد این عزیزان را بدهم و تجربیات سال‌ها حضورم در ورزش حرفه‌ای را در اختیارشان قرار دهم.


فارس: نظر شما در مورد بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته چیست؟


انصافاً همه می‌دانند، بودجه‌ای که به وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تعلق می‌گیرد، بسیار ناچیز است. باید بیشتر از اینها به ورزش کشورمان بها بدهند. ما کشور جوانی هستیم و باید روحیه و نشاط در بحث همگانی و در بین مردم ترغیب شود و مردم بیشتر به ورزش رو بیاورند. ورزش قهرمانی هزینه می‌خواهد و این هزینه‌ها باعث می‌شود که پرچم سه رنگ کشورمان در سراسر دنیا به اهتزاز در بیاید. مسئولان ورزش خوشبختانه ورزشی هستند و یا اینکه سالیان سال در ورزش ایران حضور داشته اند. مدال آوری و حضور در مسابقات بین المللی مختلف نیاز به هزینه دارد. اگر هزینه شود مدال‌آوری صورت می‌گیرد و همین مسائل باعث می‌شود که جایگاه ورزش در بین مردم جامعه بیشتر شود. این تصمیم مجلس شورای اسلامی واقعا تصمیم بسیار خوبی بود. امیدوارم بودجه عادلانه بین فدراسیون‌های مدال آور تقسیم شود.


فارس: اگر صحبت دیگری باقی مانده است، بفرمایید...

امیدوارم که مسئولان ورزش کشور که همگی ورزشی هستند و سالیان سال در ورزش حضور داشته اند، از جمله وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک که دلسوزانه تلاش می‌کنند، بیشتر ورزش را حمایت کنند. من کاراته کا هستم و تلاش می‌کنم که نگاه‌ها بیشتر به سمت کاراته باشد. باید از رشته مظلوم مدال آور کاراته بیشتر دفاع کنم. کاراته همیشه در تمام میادین سخت برای پرچم عزیز کشورمان تلاش می کند و با حمایت مسئولان ورزش این تلاش ها ادامه دار خواهد بود و ما با انگیزه و روحیه بیشتر در رویدادهای مختلف حضور پیدا می کنیم.

{ کد خبر : 6886 }

کلمات کلیدی
تاریخچه
فیلم