هروی: کاراته خودش را به ورزش ایران ثابت کرد/ تیم ما بیمه حضرت ابوالفضل (ع) است

سرمربی تیم ملی کاراته گفت: کاراته با نتایجی که به دست آورد توانست خودش را به ورزش ایران ثابت کند.


به گزارش روابط عمومی فدراسیون کاراته و‌ به نقل از خبرگزاری فارس، کاراته از آن رشته‌ هایی است که در سال‌ های اخیر هر مسابقه‌ ای رفته، دست پر برگشته است؛ می‌ خواهد قهرمانی آسیا باشد یا قهرمانی جهان یا لیگ جهانی. هر مسابقه‌ ای که کاراته‌کا‌های کشور مان روی تاتامی رفته‌ اند، دست‌ شان بالا رفته و با یک دوجین مدال رنگارنگ به ایران بازگشته‌ اند. با این ظرفیت و پتانسیل دیگر همه روی کاراته در بازی‌ های المپیک به عنوان یکی از رشته‌ هایی که می‌ تواند ایران را صاحب مدال کند، حساب ویژه‌ ای باز کردند و چند مدال برایشان کنار گذاشتند که البته همینطور هم شد. کاراته‌ کاها رو سفید شدند و توانستند به خوبی خودشان را به ورزش ایران ثابت کنند. در چنین شرایطی اگر المپیک عقب نمی‌ افتاد و کرونا همه برنامه‌ های ورزش دنیا را به‌ هم نمی‌ ریخت، شاید اوضاع بهتر هم می شد، اما با این حال کاراته کاها به خوبی توانستند پرچم این رشته را بالا نگه دارند.


هرچند یک ویروس خطرناک، شیرینی اولین حضور کاراته در المپیک که آخرین آن هم بود را یک سال به تأخیر انداخت، اما پایان این ماجرا و انتظار شیرین بود و طعم خوش مدال‌های بچه‌های کاراته همچنان زیر زبان‌ مان مزمزه می‌کنیم و هر وقت یاد درخشش ستاره‌های کاراته ایران در المپیک توکیو می افتیم برایشان هورا می‌ کشیم.


نامی که از ابتدا با کاراته گره خورده «شهرام هروی» است. سرمربی موفق تیم ملی کاراته که در سال‌های اخیر نقش زیادی در درخشش کاراته‌کا‌های کشورمان داشته است. هروی با کوله باری از تجربه اردیبهشت سال ۹۵ بود که حکم سرمربیگری تیم ملی کاراته را گرفت تا به این رشته سر و سامانی بدهد. کاراته همواره یکی از رشته‌ هایی بود که ظرفیت بالایی برای مدال‌ آوری در مسابقات بین‌ المللی داشت و باید مربی‌ ای پای کار می‌ آمد که بتواند این ظرفیت را به صورت کامل‌ تری شکوفا کند تا این رشته مدال‌ های بیشتری را در مسابقاتی که اعزام می‌ شد، درو کند و پرچم کشور مان بیشتر از قبل بالا برود.


هروی پیش از این حکم و در دهه ۸۰ در مقاطع مختلف به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی کاراته در رده‌ های مختلف فعالیت کرده بود و حالا نوبت آن رسیده بود تا به عنوان سرمربی و نفر اول هدایت کاراته بزرگسالان را بر عهده بگیرد. از زمان حضور هروی در تیم ملی کاراته ایران از سال ۲۰۱۶ به بعد توانسته هم در رقابت‌ های قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا یکی از تیم‌ هایی باشد که با قرار گرفتن در بین دو تیم اول، کشور مان را به عنوان یکی از قطب‌ های کاراته دنیا مطرح کند. موفقیت‌ های هروی با تیم ملی کاراته بار دیگر شایستگی‌ های مربی ایرانی را به رخ کشیده است، مربیانی که در بیشتر مواقع با وجود کارنامه درخشانی که داشته‌ اند، مورد بی‌ مهری‌ های زیادی قرار گرفته‌اند و آن طور که شایسته‌ شان بوده، مورد تقدیر قرار نگرفته‌ اند.


ما سال ۱۴۰۱ مسابقات زیادی را پیش رو داریم و کارمان دشوار است، اما کاراته این تجربه را داشته که از مسیر سخت سربلند عبور کند»؛ این گوشه ای از صحبت های سید شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته است. او مدعی است تیم ملی برای مسابقات پیش رو جوان شده، اما با این حال تمام اعضای تیم ملی در هر شرایط برای بالا رفتن پرچم کشورمان می‌جنگند.


این بخشی از صحبت‌های سید شهرام هروی سرمربی پر افتخار تیم ملی کاراته کشورمان با خبرگزاری فارس بود.


مشروح گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:


برنامه‌ های تمرینی با نظم و دقت پیش می رود

تمرینات مان بعد از المپیک تعطیل نشد

کاراته خودش را به ورزش ایران ثابت کرد

کاراته بیمه حضرت ابوالفضل (ع) است

توقع داشتیم که کاراته بیشتر از این مورد توجه قرار بگیرد

بخاطر کرونا مسابقات قهرمانی جهان را از دست دادیم

بازی های آسیایی هر دوره سخت تر می شود

ورزش های رزمی مظلوم هستند

80 درصد تیم ملی جوان شده است

هفتم و هشتم خرداد ماه مسابقات انتخابی برگزار می‌ شود

اعضای تیم ملی کاراته در هر شرایطی برای موفقیت پرچم کشورشان جنگیده‌اند


اردوهای مرحله جدید تیم ملی کاراته، آغاز شده است، شرایط اردوها چطور است؟


کاراته ایران با کوله باری از تجربه، چندین سال است، مسیر موفقیت را با جوانان شایسته پیش می‌رود. در سال جدید با هدف جدید، کارمان را طبق برنامه های از پیش تدوین شده پیش می بریم. همه برنامه های تمرینی ما با نظم و دقت پیش می رود.


قبول دارید که انتظارها از کاراته به خاطر نتایج خوبی که طی چند سال اخیر کسب شده ، بالا رفته است؟


ما بعد از المپیک توکیو تمرینات مان را علی رغم شیوع کرونا منظم پیگیری کردیم و خوشحالیم که از سه مدال طلای کاروان ورزش ایران، یک مدال طلای آن به کاراته تعلق دارد. فکر می کنم کاراته با کسب مدال طلای المپیک توکیو، خودش را به ورزش ایران ثابت کرد. بدون شک این تیم نظر کرده حضرت ابوالفضل (ع) است، ما همیشه پرچمی کنار تیم ملی داریم که نام زیبای حضرت ابوالفضل (ع) روی آن نقش بسته است. کاراته بیمه حضرت ابوالفضل (ع) است.


در هر صورت خوشحالیم که مدال طلای کاراته در المپیک مورد اقبال مردم جامعه قرار گرفته و خوشبختانه رسانه ها نیز از این موضوع استقبال کردند، اما ما توقع داشتیم که کاراته بیشتر از این مورد توجه قرار بگیرد، مخصوصاً از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان. به هرحال نتایجی که طی این چند سال کسب کردیم باعث شده انتظارها از ما بالا برود و این کار ما را سخت کرده است.


در صورتی که بازی های آسیایی به تعویق نیوفتد، چند ماه دیگر این مسابقات شروع خواهد شد، در مقابل بالا بودن انتظارها از کاراته ایران در بازی های آسیایی شما چه انتظاری از مسئولان ورزش دارید تا انتظارها را برآورده کنید؟


ما بازی های آسیایی را پیش رو‌ داریم. متاسفانه بخاطر شرایط کرونا مسابقات قهرمانی جهان را از دست دادیم، این اتفاق بازخورد خوبی نداشت. ما توقع داریم که مسئولین ورزش به فکر تیم ملی کاراته باشند. بچه های ما از نظر فنی در حال حاضر شرایط خوبی دارند، اما از نظر روحی هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده اند.


همه نفرات حاضر در اردوها تلاش می کنند تا بتوانیم نتایج خوب گذشته را تکرار کنیم. هر دوره شرایط  بازی های آسیایی نسبت به قبل سخت تر می شود. من سه دوره در بازی‌های آسیایی به عنوان مربی حضور داشتم و‌ می دانم شرایط حضور در بازی‌های آسیایی آسان نیست و قطعاً این دوره کارمان از سه دوره قبل سخت تر است، اما یادمان نرود کاراته پتانسیل بسیار بالایی دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.


انتظار شما از مسئولان ورزش در آستانه مسابقات پیش رو مادی است؟


بچه های کاراته واقعاً مظلوم هستند، من بارها گفته ام که ورزش های رزمی مظلوم هستند، اما کاراته از همه رشته ها مظلوم تر است. در هر صورت توقع ما این است که حمایت شویم، همه چیز صرفاً مادی نیست، اما حمایت مالی می تواند باعث تشویق ملی پوشان شود و تشویق معنوی هم جز ارزش‌های اصلی است که امیدواریم این دو موضوع را از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان بیشتر شاهد باشیم.


امسال کاراته سال پر ترافیکی را پیش رو دارد، برای اینکه بتوانید در رویدادهای پیش رو موفق باشید چه برنامه‌ ای دارید؟


ما این تجربه را داشته ایم که در یک سال در بازی های آسیایی، مسابقات جهانی و کاراته وان های مختلف شرکت کنیم. در هر صورت کاراته از این مسیرهای سخت بارها سربلند عبور کرده است.


گویا در این مسیر سخت قرار است با ترکیب جوان به دنبال موفقیت باشید، شرایط رسیدن به موفقیت با این جوانان سخت نیست؟


بله؛ بچه ها از فیلترهای مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی عبور کردند و در اردوی تیم ملی حضور پیدا کردند؛ البته یک سری از بازیکنان که سال گذشته در مسابقات جهانی و آسیایی و در بخش مبارزات انفرادی عضو تیم ملی بودند، از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف بودند.


در حال حاضر هم 80 درصد تیم ملی جوان شده و هرکسی که در اردوی تیم ملی حضور دارد، بر حسب شایستگی هایش است. همه این نفرات، هم جوان ترها هم با تجربه ها همدل شده اند تا به موفقیت برسیم.


انتخابی نهایی تیم ملی دقیقا چه تاریخی برگزار می‌ شود؟


هفتم و هشتم خرداد ماه مسابقات انتخابی برگزار خواهد شد؛ البته در وزن ۷۵- کیلوگرم قرار است ۲۴ خردادماه انتخابی برگزار شود و در هر وزن دو نفر باقی خواهند ماند و شایسته ترین نفر به بازی های آسیایی اعزام خواهد شد.


صحبت پایانی...

من از بچه های تیم ملی کاراته که همیشه مثل یک سرباز سر به زیر هستند و فقط به موفقیت کاراته کشور شان فکر می‌ کنند، تشکر می‌ کنم. آنها در هر شرایطی برای موفقیت پرچم کشورشان جنگیده‌اند.

{ کد خبر : 6888 }

کلمات کلیدی
تاریخچه
فیلم